شناسهٔ خبر: 17001 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان:

راه‌های کردستان بیشتر فرعی و اصلی‌اند و نیاز به توسعه دارند

جاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: اسکلت راه‌های استان بیشتر از میانگین کشوری در راه‌های بخش فرعی و اصلی است اما باید به سمت شریانی حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، محمدصادق وجدی گفت: در حال حاضر ۶۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار داریم و علاوه بر آن ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین اعتبار راه‌های روستایی نیاز است و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای هشت پروژه مهم بین شهری لازم بوده و در عین حال با کمبود اعتبارات استانی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ۸۸ درصد از راه‌های ما سهمی از اعتبارات ملی ندارند و از منابع استانی استفاده می‌شود، افزود: همین علت باعث ایجاد و تنش و خرابی راه‌ها شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه ۱۲۶ کیلومتر محور ارتباطی با تهران داریم که مهمترین بخش آن گردنه صلوات آباد بوده و در وضعیت کنونی با کمبود اعتبارات مواجه هستیم، گفت: این محور ۷۲ درصد از وضع آن خوب است اما ۲۸ درصد آن با خرابی شدید روبه رو هستیم.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد راه‌ها را بهسازی کردیم، افزود: این بهسازی در قالب ترمیم موقت بوده که با وجود کمبود اعتبارات ایمن‌سازی با این بار ترافیکی زیاد فشار زیادی وجود دارد و باید تکیه روی راه‌های که هزینه کنیم.

وجدی یادآور شد: راه‌های روستایی شنی که دارای مشخصات فنی هستند که ۲۸ درصد راه‌های ما را تشکیل می‌دهند و این راه‌ها با مطالعه ساخته شده‌اند.

وجدی راه‌های روستایی خاکی را یک هزار و ۸۴۰ کیلومتر برشمرد و گفت: در نگهداری از راه‌های اصلی از امکانات دولتی استفاده می‌کنیم اما برای شبکه روستایی از بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: براساس میانگین جهانی سالانه ۴ تا ۶ درصد این ارزش برای تعمیر و نگهداری باید اختصاص داده شود تا در سطح مطلوب و سرویس دهی و ایمنی قرار گیرد.

به گفته وی برخی شهرهای ما توسعه خطی دارند و در امتداد ترافیک شکل گرفته‌اند برای زدن یک کمربند درون شهری در شهرهای استان مشکل داریم.

نظر شما